SAN 2019

Casevideo (Nederlands)

Project samenvatting
Condoomgebruik onder jongeren in Nederland loopt al een aantal jaren terug. Om dat onder de aandacht te brengen en het condoom te 'herintroduceren' ontwikkelden Soa Aids Nederland en Chunk Creative de eerste winkel ter wereld waar je condooms kunt passen voordat je ze koopt, was het gevolg.

Briefing
Het condoomgebruik onder seksueel actieve jongeren in Nederland daalt al jaren. Gebruikte in 2009 nog meer dan 80% van de jongeren een condoom met een nieuwe partner, in 2017 was dit nog maar 55%. Het is dus geen verassing dat het aantal soa’s onder jongeren ook al jaren stijgt. Soa Aids Nederland vroeg Chunk Creative om te helpen dit groeiende probleem onder de aandacht te brengen. Zonder het budget voor een grootschalige landelijke campagne.

Idee
Het idee is gebaseerd op een bevinding uit het wetenschappelijk onderzoek ‘Seks onder je 25e’. 58% van de mannen en 45% van de vrouwen vinden seks met een condoom minder lekker. We snappen dit sentiment, maar tegelijkertijd weten we dat het aanbod van condooms zo enorm is, dat de meeste jongeren ze niet allemaal hebben getest. Ze hebben simpelweg hun favoriet nog niet gevonden. Want waarom kan je condooms eigenlijk niet gewoon passen voordat je ze koopt? Terwijl dit met kleding en schoenen doodnormaal is.

Dit inzicht combineerden we met een andere uitdaging die we ontdekten. Nederland is een plek waar wiet al jaren legaal is, het red-light district een toeristische trekpleister is en de hoofdstad onderdeel was van de seksuele revolutie in Europa. Wij zijn nogal open minded! Hoe trekken we de aandacht van een natie die niet snel ergens van opkijkt?

Wat bleek, de Nederlander is toch preutser dan je denkt. Want een pashokje in een condoomwinkel was meer dan genoeg.

Relevantie
Wij weten dat we het hele probleem niet met één campagne of actie op kunnen lossen. Seks met een condoom voelt nu eenmaal anders dan zonder, dat kunnen we niet ontkennen. 

Het was ons doel om het dalende condoomgebruik onder de aandacht te brengen, zodat mensen en de politiek in Nederland er weer over zouden praten. Hoe hebben we een positieve bijdrage geleverd? We hebben miljoenen mensen online en offline bereikt. Hoe hebben we bijgedragen aan de oplossing van dit probleem? Na onze actie staat condoomgebruik eindelijk weer op de politieke radar, sinds de laatste ‘vrij veilig’ campagne in 2011.

Zelf condooms passen?
Wij kunnen ons voorstellen dat het na het lezen van deze case interessant is om zelf ook eens een condoom te passen. We hebben een alternatief voor iedereen die geen pashokje wil gebruiken, onze online advies op maat module. Deze was ook in de winkel te gebruiken voor bezoekers. Vul een paar vragen in en ontdek wat jouw ideale condoom is.

 

Casevideo (Engels)

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »